FANDOM

Z.Karvalics László áprilisban (sic) írt egy cikket, ami a 2006. augusztus 13.-ai Népszabadság Hétvége mellékletében jelent meg A pálya újravonalazása, - avagy belép-e a magyar politika az információs korszakba? címmel. Alább következik pár részlet az írásból:

"Ezen a játéktéren az ipari korszak és az információs társadalom politikusai néznek egymással farkasszemet....Ebben a pillanatban ez nagyon egyenlőtlen küzdelem: a magyar politikai elit egyöntetűen az ipari korszak térfelén sorakozik fel, és mivel a túloldalon egyelőre nagyítóval sem látni az ellenfelet, tartsunk szemlét ebben a sokszínű, zajos társaságban.

A nagy kérdés az: mikor tudatosítja a magyar politikai elit, hogy Magyarország ipari-agrár KGST-országból az ezredforduló környékén információs társadalommá vált, a globális piaci vastörvények erőterében. A termelésben, a fogyasztásban és a foglalkoztatásban szép lassan az információ- és tudásszektor vált meghatározóvá, robbanásszerűen megnőtt a felsőfokú képzésben részt vevők és a diplomások aránya, és Magyarország versenyképességének kulcsa már jó ideje az volna, hogy miként áll helyt a tudományos és közoktatási versenyfutásban, és menynyire tud megújulni kulturálisan. Az akut társadalompolitikai gondok megoldásához is új megközelítésmódra, korszerűségre és szaktudásra - információs kori politikusokra volna szükség. De vajon felismernénk-e őket, ha kifutnának a pályára?

Milyenek az információs társadalom politikusai - másutt?

Nevezzük őket stílszerűen ipszilonoknak. Alapvetően hosszú távon gondolkodnak, egyszerre több tervezési ciklus is a szemük előtt lebeg, a jövőt nem ölbe tett kézzel várják, hanem alakítani kívánják. Kormányaik teljesítménye egymásra rakódik, pártállástól függetlenül "húznak" közösen elfogadott távlati célok felé.

Már nemcsak egy ipszilon gyomrának kellene összeszűkülnie, amikor látja, hogy Magyarország az uniós tagállamok között messze a legutolsó az angolnyelv-tudásban, és a sereghajtók közé tartozik az információs kultúra elterjedtségében. A tudomány mögé rakétákat kellene gyújtani, hogy száguldjon, de iksz-Magyarországon például a rendszerváltás óta nincs tudománypolitika, azt üres retorika helyettesíti. Nem az a kérdés, hogy lesz-e ismét minisztériuma az informatikának, hanem az, hogy lesznek-e Magyarországnak olyan politikusai és kormányai, amelyek legalább kicsit közelíthetik az országot egy ipszilonvilághoz."

A szerző kandidátus, a BME-UNESCO Információs Társadalom- és Trendkutató Központjának igazgatója.

Lásd még: Gyakorlatban >>

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki