FANDOM

Pár mondatos összefoglaló

Ez cikk még alfa, de olyan, amit el kell valahogyan kezdeni. Ezért nem biztos, hogy minden indoklás helytálló, és a nyelvezet sem tökéletes.

Az ötletem lényege az, hogy álljunk össze 300-600-an, dobjunk be havi 1000-6000 Ft-t/fő, akkor havi 1millFt-2millFt gyűlik össze. Ilyen minimálisnak tekinthető ráfordítással látványos eredményeket lehetne elérni a hazai demokrácia megváltoztatására. Azért ajánlom ezt, hogy ne csak sírás legyen, hogy "nem lehet elérni az 5%-ot", és hogy "nem lehet leváltani az X-et vagy az Y-t, mert olyan bebetonozott helye van a pártban", és hogy "az emberek hülyék, mert úgyis X-re vagy Y-ra fognak szavazni, akármi is történik", és "a média pedig a kezükben van", stb.

300-600 ember csak van - ha nincs, akkor tényleg mindegy...

A szerveződés munkaneve, amíg jobb nincs: Jópélda.

Linkek:

Választójogi érdekességek: [1] Politikai hisztéria (avagy: miért szavaznak hülyén a választópolgárok?) : [2] Stanfordi börtönkísérlet: [3]

Az e cikkben leírt tevékenységgel párhuzamos jelenségek a politikai életben:

Fidesz: Index: Kósa Lajos a magyar ellenzék titkos vezére

SzDSz: Index: Horn Gábor a Fideszre kacsintgat

NOL: Lefelé araszol a két nagy párt (Szonda kutatás) Index: ugyanez

Index A kormánnyal és az ellenzékkel is elégedetlenek az emberek (Szazadvég kutatás)

Cél: megcsinálható, egyszerű akcióterveket készíteni és kivitelezni a helyzet javítására Szerkesztés

(Megjegyzés: a képzettársítások és a rossz általánosítások elkerülésére az idióta "nemjó" jelzőt teszem minden ártalmasan működő szereplő megnevezése elé.)

  • Mit szeretnénk elérni?: Minimálkonszenzusra törekszem, ezért ezt írom le: csökkenteni a nemjó-entitások közösségi és választópolgári magánvagyon csökkentő tevékenységét.
  • Kik lehetnek a támogatóink? Bárki.
  • Milyen eszközeink vannak?
    • Pénzünk van (ha összeállunk elegen): ha 1000-6000 Ft-ot fizet párszáz választó, akkor van egy-két mill/hó.
    • Van csomó információnk: kipattant botrányok dokumentáltan, és bebukott politikusaink, akik a saját pártjukban továbbra is királyok.
    • Van a wikia vagy bármely hely, ahol kooperálni tudunk kis ráfordítással.
  • Mi kell még?
    • Dolgozni. Kezdjük el.

Operatív ötletek, példák Szerkesztés

Első körben ki kellene dolgozni pár konkrét dolgot és megcsinálni. Nekem ezek jutottak az eszembe:

1. ötlet: kipattant ügyek újra-felhasználása Szerkesztés

Az évek alatt kiderült sok ügy, de nem durrantak. Nézzük meg, miért nem? Alakítsuk át, csomagoljuk újra, készítsünk "vezetői összefoglalót" a választópolgárok számára, hogy ne kelljen bonyolult dolgokat megfejteniük - és juttassuk el hozzájuk, megkerülhetetlenül.

Kikhez juttassuk el? Szerkesztés

Ne az ellenfél választóihoz, mert ők úgyis tudják. A saját támogatókhoz kell az üzeneteket eljuttatni, hogy a támogatás szűnjön meg.

Példák Szerkesztés

A választók nem hiszik el, hogy a pártvezetőjük azon cselekedete, amikor a közpénzekből a saját zsebébe játszott, az probléma lett volna, mert a saját sajtójukban ezt agyonhallgatták, és a saját oldalukról nem volt senki tekintély, aki azt mondta volna (elég hangosan), hogy "t. pártvezető úr, ez hogy történt? nekem többé te nem vagy a barátom". Volt, csak nem jutott el hozzá. Keressük meg a hiteles ember elhangzott mondatait, és juttassuk el a saját oldalának választóihoz az üzenetet.

A választók természetesen nem értik, hogy mi a baj a pártfinanszírozással, mert egyenesen és röviden nem mondta nekik senki, hogy az a baj, hogy a pártok olyan pénzből kampányolnak, amit utána azzal fizetnek vissza, hogy a választók számára legalább ilyen mértékű előnytelen döntést hoznak, azaz kb. azt ígérik, hogy "nyerni fogsz a rohadt magas áraid ellenére tőlem megrendelést amikor kormányra kerülök, ha most adsz pár milliárdot". Mondjuk el röviden, érthetően.

2. ötlet: Keressünk alternatívát, láttassunk alternatívát Szerkesztés

Rendeljünk érdekes közvéleménykutatást, amely nem a táborok közötti hisztéria keltéséről szól, hanem:

  • a ... oldali szavazók kit kedvelnek/fogadnak el a másik oldal politikusai közül és viszont (keresni a hisztériacsökkentés útját)
  • a ... oldali szavazók kit tudnának elképzelni a vezérük helyén a saját politikus-csapatukból (keresni a táboron belüli alternatívát)
  • "Ön szerint a jelenlegi vezető féltékeny lenne-e XY-ra, ha úgy tűnne, a közvélemény őt támogatja?" (felnyitni a választók szemét, hogy nem véletlen, hogy az a vezető még mindig ott van)

Frissítés: az e pontban leírtak megtörténtek: Index: Kósa Lajost utálja a nép a legkevésbé és az eredeti Századvég Politikai Elemzések Központja, 2007. október 31.: A választók az integratív politikusokat díjazzák

A felvetett kérdésemre a válasz: "Az MSZP-sek körében a Fidesz politikusai közül sajátosan magas Kósa Lajos elfogadottsága (53 pont), aki mögött a második legmagasabb értéket felmutató fideszes, Varga Mihály is 15 ponttal marad el (Kósa a Fideszesek körében 77 ponttal a második, Varga a harmadik 73 ponttal).

A Fidesz szavazói körében a kormánypárti politikusok egyikének sem éri el a népszerűsége az 50 pontot, a legmagasabb pontszámot Szili Katalin (48 pont) és Fodor Gábor (46 pont) kapta (az MDF két politikusa 42 ponttal csak utánuk következik a rangsorban)."'

Ezen cikk szerint [4] Göncz Kinga is elfogadott a jobboldali szavazók körében.

3. ötlet: Pártokon belüli megújulás Szerkesztés

Ha találtunk alternatívát, támogassuk meg. A pártvezetők jó szokása, hogy pozícióval megveszik vagy ellehetetlenítik a rájuk veszélyes versenytársakat házon belül. Ne hagyjuk. Keressünk minden oldalon olyan politikust, aki jó ember és lehetőleg a másik oldal számára is elfogadható, - továbbá keressünk a saját oldalán lévő sajtóban olyan újságírót, aki tisztességes. Támogassuk őket, csináljunk lassan sztárt a politikusunkból. Mondjuk el előre, hogy ezt tesszük: X pártvezető helyére egy rendes tagot kerestünk, Y-t találtuk jónak. Ha a pártvezető elfűrészeli, az is látványos lesz, ha nem, akkor pedig talán eredményes lesz az akció.

4. ötlet: Csökkentsük a hisztériát Szerkesztés

Ha olyan politikust támogatunk, akitől a többi tábor nem fél, akkor csökken a hisztéria. Természetesen az ellenoldal abban lesz érdekelt, hogy az új arcot is ijesztővé tegye, de ezt a végtelenségig nem lehet eljátszani, és persze minél kevésbé van alapja egy imidzsnek, annál nehezebb felépíteni. A nem ijesztő emberből költséges ijesztőt csinálni.

Kommunikáljunk nyíltan, kommunikáltassunk nyíltan: az átláthatóság követelménye a bújtatott rossz szándék helyét csökkenti az átláthatóvá tett entitásban, és a külső entitásban pedig bizalmat kelt. Jelen állapotában publikálható operatív ötletem nincs. Todo.

5. ötlet: Tömegkommunikáljunk Szerkesztés

  • Azt hiszem, hogy a választók akkor hisznek el egy üzenetet, ha hiteles, közismert személyiségek támogatják meg. Kellene ilyen. Nem baj, ha oldalhoz kötődik, úgyis a saját oldal számára kell kommunikáljon. Másként: kellenek közismert vezéregyéniségek, akik a változást támogatják.
  • Ami nem jelenik meg a tévében, az nincs. Megoldás: legyen olyan érdekes, hogy jelenjen meg a tévében.
  • Ami nem jelenik meg a tévében, az nincs. Megoldás: legyen weben. Ha hiteles, akkor van eredménye annak is, bár lényegesen kisebb.
  • Direkt elérés, ha másként nem megy: ami nagyon ütős, az szórólapon a metróban/piros lámpánál kézbe adva is ütős. Ha az autókereskedőknek megéri szórólapoztatni, akkor az biztosan eléri embereket.

Miből indultam ki? Helyzetelemzés-szerűség Szerkesztés

Itt volt egy kis szövegem, de ez a link azzal kb. azonos értelmű anyagot tartalmaz, de sokkal részletesebb elemzést ad:

Hammer Ferenc: miért utálják a politikát Magyarországon

Útiterv (roadmap) Szerkesztés

Létrehozás Szerkesztés

A szervezet létrehozása: transzparens anyagi elszámolás biztosítása és célmeghatározási folyamat kidolgozása.

A létezésSzerkesztés

  • Tagok folyamatos gyűjtése
  • Ötletek folyamatos gyűjtése, operatív lépések kidolgozása, végrehajtása, mérés, korrigálás
  • Transzparencia fenntartása

Zárás Szerkesztés

Ha érdektelenné vagy okafogyottá válik, oszlás.

Működési keretek Szerkesztés

Az alábbiak fejlesztésre szorulnak, Péter, ide már írnod kellene.

1 Alapkritériumok... Szerkesztés

...a működéssel kapcsolatosan:

  • Célra irányuló tevékenység. Semmi egyéb, és erről nem is lehet vita.
  • Költséghatékonyság. Az erőforrások leghatékonyabb felhasználási módjait keressük.
  • Lapos szervezet. A megbízók (akik a pénzt összedobják) és a kivitelezők (aki az opertaív feladatokat végrehajtják) közé minimális vastagságú réteg kerül be, egyéb tevékenység lehetőleg kizárva. Amennyire lehetséges: a "core-business" folyamaton kívül ne legyen semmi, és azon belül pedig csak szabályozott, és azon belül lehetőleg élőmunkamentes rendszerekben menjen minden folyamat.

2 Szükséges infrastruktúra Szerkesztés

  • kell egy alapítvány vagy egyesület, hogy legyen transzparens jogi és pénzügyi forma - és ennek a kötelező tartozékai, de minimalizálva (könyvelés, jogi képviselő, stb.)
  • kell pár folyamatleírás, amiben a minimális számú folyamatunk le van írva. Ez talán az alapító okirat része.
  • kell egy ötlet fejlesztő szájt: ahol a felvetések megjelennek (pl. a a fenti ötletek rendesebben), de a szerkesztési mechanizmusokra nincs határozott elképzelésem, mert nem tartom magam kompetensnek e téren, viszont sok web-helyen elég jó eredményeket értek el abban, hogy ne lehessen a céljától eltéríteni vagy céljának elérésben megakadályozni egy személyi szempontból decentralizált szervezetet. E szájt funkciója még: a transzparencia és a gördülékeny működés biztosítása pénzgyűjtés és a beszámolás során. Példa szájt, csak műfajában más (bár lehet, hogy használhatjuk e célra is, meg kellene vizsgálni) SourceForge.net/
  • kell egy profi project közvetítő szájt: ha a feladat elér egy előre meghatározott követelményszintet (célok tartalmilag rendben, specifikáltság rendben), akkor a project átmegy egy Elance szerű szájtra, amit nem mi csinálunk, hanem pár dollárért előfizetővé válunk. Lehet, hogy az Elance jó is.
  • kell egy pici testület, akik az ötlet/feladat/ügy kapcsán döntenek, hogy e kezdeményezés (Jópélda Alapítvány) nevében mehet-e tovább, adjuk-e a nevünket hozzá és vállaljuk-e a pénzgyűjtést, a teljesítás után a kiutalást. (Ha nem vállaljuk, természetesen a kezdeményezők megcsináltathatják más keretek között, semmi gond.) Ha elfogadva, akkor az ötlet fejlesztése lezárul. A testület munkaneve: ellenőrök.

3 A folyamatok Szerkesztés

A kötelező karbantartó tevékenységeket - mint pl. ellenőrök megválasztása, informatikai üzemeltetési feladatok, ellenőrök döntése elleni fellebezés, kilépőkkel való elszámolás - most mellőzöm. Reményeim szerint ezektől eltekintve csak egyetlen lényeges folyamat létezik:

Egy ötlet élete Szerkesztés

Az itt leírt folyamatban mindent az ötletgazda csinál, kivéve azon műveleteket, amelyeknél ez értelmeszerűen más személy(ek) feladata.

- Ötlet felvetés Szerkesztés

Optimális mértékben moderált keretek között az ötlet fejlesztő szájton. Ki vethet fel ötletet? Aki leteszt ...eFt-t az ötlet mellé.

- Ötlet kidolgozás Szerkesztés

Lehet mojolni egy ötleten akármeddig, utána le kell adni az ellenőröknek.

- Lezárt ötlet minősítése Szerkesztés

Az ellenőrök formai- és a szervezet céljaival való azonossági vizsgálatot tartanak. Elfogadják vagy indoklással elutasítják az ötletet (amit természetesen újra be lehet küldeni hozzájuk). Az ellenőrök munkájának természetesen szubjektív része is van, de publikus az indoklásuk. (Akinek a működésük nem tetszik, csinál másik ilyen szervezetet, és megoldja ott, hogy az ötletét megvalósítsák.)

- Kivitelezők versenyeztetése Szerkesztés

Ha nincs előre meghatározott kivitelező, akkor az ötlet átkerül a project közvetítő szájtra, ahol kialakul az ára és a kivitelező. Ez a fázis opcionális, mert lehetséges, hogy az ötletgazda a tervben már a kivitelezőt is kijelölte: szíve joga, ennek ismeretében adunk vagy nem adunk majd pénzt. Miért jelöl ki valaki kivitelezőt? Természetesen lehetséges, hogy csak speciális személy alkamas a feladatra, pl. egy újságíró, aki már eleve beleásta magát az ötlethez kapcsolódó sztoriba. A project közvetítő szájton a dolgokat az ötletgazda intézi, vagy valaki központi részről, ha egyetlen személyhez kötődik a felhasználói felület accountja. (Nem írom le minden esetben, hogy alapkövetelmény az átláthatóság, de itt leírom: mindez úgy értendő, hogy az ajánlatkérő tevékenysége követhető, átlátható.)

- Pénzgyűjtés Szerkesztés

Az ötlet rögtön az ellenőri elfogadás után láthatóvá válik a pénzgyűjtési helyen. Már ekkortól lehet támogatni, de a csak akkor látszik az összegyűlt pénz, amikor a kivitelező entitás kiválasztásra került - nehogy elszaladjon a ló az ajánlattevőkkel, amikor látják, hogy milyen sok pénz van az adott (populáris) témára. A pénzt a támogatók úgy adják, hogy az egyébként befizetett pénzüket megpántlikázzák, tehát nem ígérnek, és nem erre fizetnek be, hanem pl. én a folyamatos befizetésem terhére jelzem, hogy X témára adnék 15eFt-t. Ha a költségvetés kialakulása pillanatában kiderül, hogy túlfizetés van, akkor arányosan kevesebbet vonunk mindenki számlájáról.

Az ügy addig vár, amíg a tervezetében meghatározott összeg össze nem gyűlik vagy amíg a tervezetben megjelölt támogatási idő le nem zárul. Ha eddig nem jön össze a kívánt összeg, akkor a pénzek felszabadulnak a támogatók számára, és a kivitelező felé a rendelés nem realizálódik.

- Megrendelés, kivitelezés, átvétel Szerkesztés

Mindez a project közvetítő szájton zajlik.

- Beszámolás az eredményről Szerkesztés

Az ötletelő szájton be kell számolni a folyamatról és az eredményekről.

4 Ötlet minősítéséhez szükséges követelményekSzerkesztés

Az ötlet ellenőrzésre történő leadásának feltételei (v0.1):

  • Mit akar elérni az ötlet? Cél:
  • Mit kell ehhez tenni? Az elvégzendő feladat:
  • Mikor lesz eredmény? Határidő:
  • Ki fogja csinálni? Versenyeztetés vagy a konkrét kivitelező:
  • Mennyiért? Költségvetés nagyjából vagy pontosan:
  • Meddig várjunk, hogy összejön-e a támogatás? A támogatásgyűjtés záró határideje:

Válasz:

  • elfogadva/elutasítva
  • megjegyzések, veszélyekre figyelmeztetések az ötletgazda felé
  • megjegyzések, veszélyekre figyelmeztetések a kivitelező felé
  • megjegyzések, veszélyekre figyelmeztetések a támogatók felé

Egyéb gondolatok Szerkesztés

Ez az egész nem egyéb, mint a "civil társadalom" nevű dolog megvalósulása, kihasználva a net adta lehetőségeket. Ha ez sikerül, akkor utat törhet egy teljesen újszerű társadalmi jelenséghez: piacot teremthet civil kezdeményezésekkel kapcsolatosan. Létrejöhet az, hogy egy-egy ügy kapcsán komoly overhead nélkül páran (párszor tizen-százan-ezren) összeállnak, megversenyeztetik a potenciális kivitelezőket (ők lehetnek profi lobbisták, jogvédők, civil szervezetek), akik a megfelelő pénzért cserében profin megtesznek mindent azért, hogy elérjék a célokat. Természetesen ezt lehet jóra és rosszra is használni, de mivel nyilvános a folyamat, ezért ez nem nyit újszerű kérdést.

Problémák: természetesen vannak ezzel a felvetéssel gondok, de ennek ellenére sokkal-sokkal jobb ezt csinálni, mintha nem teszünk semmit.

  • Bandi szerint - aki egy igen hozzáértő barátom - a közvélemény előtt meg fogják támadni a politikai erők, ha őket veszélyezteti. Szerinem nem számít a politikai támadhatósága, mert nincs mit és kit általánosságban megtámadni rajta: többnyire decentralizált (a résztvevők), és ami nem (az alapítvány és az ellenőrök), az könnyedén reprodukálható.
  • Probléma lehet, hogy nincs ennyi egyetértő ember. Nem kell egy csapatnak lennünk azért, mert ezt az infrastruktúrát (Jópélda Egyesület vagy Alapítvány) használjuk, nem kell legyen azonosság-tudata annak, aki ebben részt vesz: ez nem egy párt, hanem csak pár ember, és azon belül is ki-ki azon ügyet veti fel vagy azt támogatja, amelyiket jónak találja. Ez egy eszköz ahhoz, hogy a "főállású" politikai és gazdasági érdekekkel szemben fellépjünk mi, akiknek a közügyekben való részvétel olyan "mellékállás", amire nincs időnk, de szeretnénk, ha a közügyek másként alakulnának.
  • Gond lehet, hogy könnyen széthekkelhető: valaki el kezd napi tíz ötletet feldobni, színvonaltalan hozzászólásokkal bombázni egy ötletgazdát, stb. Ez ellen tenni kell, amit lehet előre, ami pedig később derül ki, az ellen akkor.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki